6 دلیل مهم ریزش مو در خانم‌ها

Monday، ۲۱ Mehr ۱۳۹۹

ریزش مو در طول روز، به میزان 100 تا 150 تار مو کاملاً طبیعی است اما اگر به هر دلیلی این ریزش افزایش یابد می‌تواند نگران‌کننده باشد و باید به دنبال چاره بود. در خانم‌ها معمولاً به دلایل مختلفی مثل تغییرات هورمونی، استرس و خستگی، رژیم‌های غذایی و… ریزش مو به‌صورت پراکنده و معمولاً با کاهش تراکم موها اتفاق می‌افتد. در این متن به چند دلیل مهم که باعث ایجاد ریزش مو در خانم‌ها می‌شود و راه‌های جلوگیری و درمان آن اشاره می‌کنیم.

1- مشکلات تیروئید و ریزش مو (کم‌کاری یا پرکاری)

جمعیت زیادی از افراد در سراسر دنیا از بیماری‌های تیروئیدی رنج می‌برند که درصد بسیار بالایی از این گروه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. هورمون تیروئید در بدن نقش بسیار مهمی در سوخت‌وساز، رشد موها، سلامت پوست و ناخن، سیستم قلب و اعصاب بر عهده دارد که کم یا زیاد ترشح شدن آن می‌تواند باعث بروز عوارضی شود.

کم‌کاری تیروئید علائم بسیار زیادی در بدن ایجاد می‌کند که از آن قبیل می‌توان به افزایش وزن بی‌دلیل، خستگی، یبوست، افسردگی و مشکل در تمرکز کردن اشاره کرد. مو، ناخن و پوست شکننده و آسیب‌پذیر و خشک‌شده و چین‌وچروک‌ها سریع‌تر ایجاد خواهد شد. این مشکل در خانم‌ها، مخصوصاً بالای 50 سال، بسیار متداول‌تر است. اغلب ریزش مو شدیدتر از قبل در این موارد اتفاق می‌افتد.

پرکاری تیروئید نیز می‌تواند موجب کاهش وزن بی‌دلیل، تپش قلب، اضطراب، آسیب‌پذیری، اسهال، تعریق زیاد، شعف عضلانی و بهت‌زده شدن چشم‌ها شود. با بالا رفتن متابولیسم نیز ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد. پرکاری تیروئید رواج کمتری نسبت به کم‌کاری آن دارد.

توصیه می‌شود برای این گروه از افراد که به‌طور منظم و تحت نظر پزشک معالج آزمایش خون داده و داروهای تنظیم‌کننده هورمون تیروئید مصرف کنند.

2- تلوژن افلوویوم (Telogen Effluvium)

تلوژن افلوویوم پدیده‌ای است که پس از بارداری، جراحی‌های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد اتفاق می‌افتد، طوری که در روز تعداد زیادی از موهایتان معمولاً موقع شامپو کردن موها یا شانه کردن آن‌ها می‌ریزند. ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض جانبی مصرف برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی، بتابلاکرها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی باشد. طی تلوژن افلوویوم، موها قبل از اینکه سریع وارد فاز تلوژن شوند، بسیار سریع‌تر از حد نرمال از فاز رشد وارد فاز استراحت می‌شوند. زنان مبتلا به تلوژن افلوویوم، 6 هفته تا 3 ماه پس از یک اتفاق استرس‌زا دچار ریزش مو می‌شوند. در این زمان، ممکن است موها دسته‌دسته بریزند.

3. سندرم کیست تخمدان

زنان زیادی در سراسر جهان از سندرم تخمدان پلی‌کیستیک رنج می‌برند. این مشکل که می‌تواند از یازده‌سالگی به علت عدم توازن هورمونی شروع شود، این مشکل معمولاً در شرایط حاد و اگر درمان یا کنترل نشود در بدترین حالت می‌تواند باعث ناباروری می‌شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک موجب رشد موهای زائد روی صورت، عادت ماهیانه نامنظم، آکنه و جوش‌های التهابی شود. با اینکه روی قسمت‌های دیگر بدن شاهد رشد بیشتر موها می‌شود، موهای سر شروع به ریزش شدید می‌کند.

معمولاً افراد درگیر با این سندروم تحت نظر پزشک داروهای متعادل‌کننده هورمونی مصرف کرده و با آزمایش مرتب خون سطح این هورمون را کنترل می‌کنند.

4. لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم آسیب می‌رساند. این مشکل 5/1 میلیون فرد را در سراسر جهان درگیر کرده است و در معمولاً سال‌های باروری زنان بیشتر اتفاق می‌افتد.

لوپوس معمولاً موجب خستگی شدید، سردرد، زخم‌های دهانی و متورم شدن و دردناک شدن مفاصل می‌شود. افراد زیادی دچار یک زخم پروانه‌ای شکل در پل بینی می‌شوند و حساسیت زیادی به نور خورشید پیدا می‌کنند. علائم دیگر آن شامل تب، تورم پاها و دست‌ها و اطراف چشم، درد سینه و کم‌خونی است. افراد زیادی همچنین دچار ریزش مو می‌شوند. این ریزش مو می‌تواند شدید هم باشد و موها دسته‌دسته بریزد و روی پوست سر هم زخم‌هایی ایجاد شود. ازآنجاکه این علائم در مشکلات دیگر هم ممکن است اتفاق بیفتد، معمولاً بیماری لوپوس مقلد بزرگ هم نامیده می‌شود.

به این افراد توصیه می‌شود با مراجعه به روماتولوژیست مفاصل و سایر بافت‌های بدن را برای مشاهده علائم التهاب مثل گرما، درد، تورم و قرمز شدن مراجعه کنند. برای سنجش سطح پادتن‌های ضد هسته‌ای (ANA) آزمایش خون انجام می‌گیرد.

5. مشکلات پوست سر

ناسالم بودن پوست سر می‌تواند موجب التهاباتی شود که رشد مو را دشوار می‌کند. مشکلات پوستی که موجب ریزش مو می‌شود شامل شوره سر، پسوریازیس و عفونت‌های قارچی مثل کچلی است.

شوره سر باعث می‌شود پوست کف سر بریزد به همین دلیل پوسته‌های زرد رنگ چرب در موهایتان می‌بینید یا روی لباستان می‌ریزد. این مشکل درنتیجه فعالیت قارچی به نام مالاسزیا است، تغییرات هورمونی یا چربی اضافی روی پوست ایجاد می‌شود. پسوریازیس که مشکلی خود ایمن است که موجب تغییر و تبدیل بیش‌ازحد سلول‌های پوستی می‌شود و پوسته‌ای ضخیم و سفیدرنگ روی پوست ایجاد می‌کند که اگر کنده شود خونریزی می‌کند. کچلی هم با قارچی که با لمس کردن فرد یا حیوان مبتلا به آن دچار می‌شوید، لکه‌هایی قرمز رنگ روی پوسته سرتان ایجاد می‌شود که منتشر می‌شود.

6. درست کردن بیش‌ازحد موها

شامپو زدن بیش‌ازحد، رنگ کردن بیش‌ازحد و استفاده زیاد از مواد آرایش مو می‌تواند به موهایتان آسیب برساند و موجب شکسته شدن و ریزش آن‌ها شود. معمولاً از ترکیبی از کارهای مختلف – مثل استفاده از کراتین، رنگ مو و سشوار کشیدن موها – است که موجب این آسیب می‌شود.

اگر ریزش مو به خاطر آرایش بیش‌ازحد موها باشد، موها شکننده می‌شود و پیاز مو در انتهای آن دیده نمی‌شود.
وضعیت موها شما نه‌تنها بر ظاهرتان تأثیر می‌گذارد، بلکه نشانه مهمی از وضعیت سلامتی بدنتان است. اگر دچار ریزش موی شدید شده‌اید حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه کنید

پیام در واتساپ